Blog om agile metoder, udvikling og ledelse


brok, handling

Fra brok til handling

Morten | 21.06.2020

Første skridt er at se, at noget er galt. Næste skridt er sværere, men også vigtigere: at finde ud af, hvad vi kan gøre ved det.

Dette emne har jeg tænkt en del over, sådan i mit hverdagsagtige arbejdsliv, men i disse dage får det en ny #blacklivesmatter-vinkel for mig. Jeg vil holde mig til et eksempel fra arbejdslivet, men det må meget gerne også give lidt mening på et større og vigtigere samfundsplan.

Det er let at påpege problemer...

Jeg har både været i start-ups og med i store projekter i store organisationer. Der er mange glæder, sorger og udfordringer i begge dele, men jeg vil fokusere på noget, som jeg særligt har oplevet på store projekter, hvor ingen har ikke 100% indflydelse og alle er afhængige af, hvad resten af organisationen gør.

Når et sådan projekt begynder at drille — og det gør de jo — så kan let opstå frustrationer, og det er fristende at mødes med ligesindede og hælde vand ud af ørene: "hvis bare vi kunne...", "hvis bare de ville lade være med at...", "hvorfor skal de hele tiden...?" og så videre. (Ja, det bliver tit til noget med dem og os, og det gør det ikke bedre.)

Når vi har brokket os lidt melder en lidt sundere tanke sig forhåbentlig: hvad kan vi gøre ved det?

Jeg var for år tilbage på et stort projekt. Der var mange dygtige folk, der var et stort budget, og der var meget interesse fra hele organisationen. Højt profileret. Og meget gik skævt. Delprojekter kom i vejen for hinanden, afhængigheder på tværs spændte ben, og tillidskontoen kom i bund, fordi der var langt mellem de gode resultater.

Og lejlighedvise gode resultater blev ofte belønnet(?) med mere tillid og et endnu større team — hvilket førte til mere kaos, dårligere koordinering, og lang udsigt til de næste gode resultater.

Vi begyndte ugentligt at mødes en gruppe på tværs af teams og gå en tur. Det startede med brok, må jeg indrømme. Så begyndte vi at snakke om, hvad vi kunne gøre, men der var ingen lette løsninger — så havde vi jo gjort det. Men det hjalp at få lidt luft.

Systemet, ikke personerne

Er det i orden at brokke sig over kunder og kollegaer og samarbejdspartnerne? Det er det jo ikke. Ikke personerne, der prøver jeg at holde mig til noget, jeg også ville sige direkte.

Men jeg synes, det er i orden at brokke sig over organisationer og kulturer og systemiske problemer, der fører til uhensigtsmæssige beslutninger. Specielt, hvis formålet er, at finde ud af, hvad vi kan gøre ved det.

Det hjalp at snakke om, at "de" jo ikke var hverken onde eller dumme, men at de faktisk prøvede at hjælpe. Alle havde de bedste intentioner, både på dette og alle andre projekter, jeg har arbejdet på. Jeg fik meget mere ro på, da jeg indså, at alle — selv dem, jeg syntes optrådte mest uhensigtsmæssigt — bare prøvede at optræde så "professionelt" som muligt.

Indsigt

Da vi havde fået luft, og havde indset at ingen aktivt prøvede at modarbejde os, så begyndte der at komme lidt ideer og indsigter:

Ting, vi selv kunne gøre på de enkelte teams. For eksempel at

  • skrive tests, der ikke bare kunne signalere "alt ok", men også klart pegede på hvad problemet var, når der var et problem, og
  • være stædige, bide os fast og udrydde problemer

Ideer, der havde virket på det ene team og måske kunne bruges på de andre. For eksempel at

  • ændre opfattelsen af, hvad "professionel" betyder, ved sit eget gode eksempel, og
  • låne argumenter, der havde virket godt

Ting, der kunne virke, hvis vi koordinerede indsatsen. For eksempel at

  • få alle teams til at reagere øjeblikkeligt, hvis det kunne være dem, der havde brækket bygget, og
  • forstå, at det ene teams succes kunne være ligegyldigt, hvis helheden ikke virkede

Ting, der kunne virke, hvis vi forklarede det rigtigt for centrale personer. For eksempel at

  • organisere teams bedre med færre afhængigheder,
  • sørge for at teams koordinerede de nødvendige afhængigheder bedre, og
  • holde op med at gøre projektet større hele tiden

Handling

Fra at være frustrerede og føle os magtesløse fik vi travlt: der var alligevel mange ting, vi kunne gøre, der måske ville gøre en forskel, og så var det jo bare med at komme i gang.

Så var vi et lidt bedre sted, og gentog.

Fra brok til indsigt til handling

Vi startede med brok, men det førte til at vi sammen indså nogle mere grundlæggende problemer, end dem vi hver især havde fokuseret på.

De grundlæggende problemer var store, men når vi sammen fik sat ord på dem, kunne vi også finde på noget at gøre ved dem.

Nogle af os var gode til at påpege, at det var helt galt, og at vi ikke bare skulle bide det i os.

Nogle af os var gode til at finde de mere bagvedliggende problemer og sætte ord på dem.

Nogle af os var gode til at finde på tiltag, der kunne gøre noget ved det.

Nogle af os var gode til at gennemføre og udrette.

Vi startede med brok, men fik rettet kursen for en supertanker på afveje.

Opfordring

Lad ikke god brok gå til spilde ved at ende som bare brok og negativ energi.

Brok skal udløse indsigt og handling — det skylder I jer selv.