Blog om agile metoder, udvikling og ledelse


feedback

Hvad er din feedback-cyklus?

Morten Ulrik Sørensen | 18.04.2020

Når man skal gøre noget godt — og det vil man jo gerne — så er det en stor hjælp, hvis man får god og hurtig feedback. Mange af vores bedste arbejdsvaner er eksempler på nytten af feedback. Jeg vil også påstå, at meget af det, vi oplever som vanskeligt eller risikabelt, er vanskeligt på grund af en manglende (eller for langsom) feedback-cyklus.

Eksempler, hvor vi har god og hurtig feedback

Samtalen med brugeren

En af vores brugere har udtrykt et behov. Vi har en samtale med dem, hvor

  • de forklarer behovet
  • vi forklarer vores forståelse af deres behov (feedback til dem)
  • de nikker eller protesterer og uddyber (feedback til os)
  • vi foreslår nogle forskellige løsningsforslag (også feedback til dem)
  • vi diskuterer fordele og ulemper (feedback til dem og os)
  • vi går derfra med en fælles forståelse af opgaven, værdien af opgaven, og det bedste bud på en løsning

TDD (test-drevet udvikling)

Når vi udvikler med TDD, så skriver vi skiftevis lidt test og lidt kode. Rød bar (testen fejler), grøn bar (testen går godt). Det har mange fordele (koden bliver automatisk testbar, man "glemmer" ikke at skrive test, ...), men først og fremmest giver det dejligt hurtig respons på de beslutninger, man træffer undervejs.

Continuous Delivery

Når vi sørger for, at vi sender koden i produktion tit og tæt, så er det for at maksimere værdien for brugerne (de har glæde af det længere), og for at sørge for god feedback til dem (forstod vi deres behov) og til os (kan de bruge vores løsning). Det er meget nyttigere at få den feedback samme uge, end hvis man skal vente på den næste halvårlige release.

Undervisning

Når man underviser eller giver et kursus for en tilpas lille gruppe til, at man med øjenkontakt og respons fra salen kan forstå om man har gjort sig forståelig, så er det meget lettere og bliver mere nærværende, end hvis man underviser til et kamera. Da jeg var ph.d.-studerende blev jeg meget glad for at undervise, fordi det netop gav en masse umiddelbar feedback, som jeg ikke oplevede med mit "videnskabelige arbejde".

A/B-test

A/B-test, hvor man prøver et par varianter af en løsning af samtidig, og giver dem til tilfældigt udvalgte brugerskarer og sammenligner resultatet handler også om at skaffe hurtig og valid feedback.

Lean Startup

Essensen af Eric Ries' idéer om The Lean Startup er også, at man skal skaffe sig feedback på sine forretningsideer hurtigt og billigt, så man kan blive klogere og iterere — i stedet for at brænde al energien af på den første måske-alligevel-knap-så-geniale idé.

Der er mange flere eksempler — tænk over noget, der fungerer godt for dig. Jeg gætter, at der er mulighed for god, hurtig feedback der. Har jeg ret?

Eksempler, hvor vi skal prøve at skaffe os feedback

Estimering

Hvis/når man estimerer1 værdien af en feature, eller hvor lang tid det vil tage at udvikle den, så er det meget fristende at stole alt for meget på sine omhyggeligt udarbejdede estimater. Indtil man altså har prøvet at skaffe sig feedback...

  • Blev denne fede feature så konverteret til et øget salg for 100k om måneden?
  • De ti user stories, vi estimerede til 5 story points, hvorfor tog de mellem 1 og 15 dage at udvikle?

Business Case og/eller Cost of Delay

Her hos Bestbrains og omegn er vi meget glade for Don Reinertsen og hans tanker om at beregne "cost of delay" for de konkurrende opgaver, og bruge resultatet til at prioritere. Andre har andre måder at opstille en business case og argumentere for værdier og omkostninger. Nyttigt, men igen meget farligt at tro alt for meget på sine tal, hvis man ikke sørger for så ofte som muligt også at måle eller estimere værde og omkostning bagefter, så man får feedback på om de originale estimater nu også var et godt beslutningsgrundlag. Skal vi blive bedre til at estimere, eller skal vi indse, at gættene skal tages med et passende gran salt? (Der er også andre faldgruber. Man skal gøre det ærligt, ikke "game systemet", og så skal man jo finde en måde at gøre estimaterne sammenlignelige på — så det er ikke helt let. Her kan feeedback forhåbentlig hjælpe til at holde os ærlige.)

Hvornår er I færdige med hele projektet?

Det ved jeg ikke, for vi ved ikke hvad "hele" projektet er endnu. Men vi kan være færdige med A, B og C om et par uger — kan du bruge det til noget?

Jeg ved i hvert fald med mig selv, at jeg kommer ud af min komfort-zone, hvis jeg føler, jeg bliver nødt til at træffe afgørende beslutninger med manglende eller meget langsom feedback.

Næste gang, du står med noget, der er svært, så prøv at overveje om det måske er svært, fordi der ikke er en naturlig måde at få hurtig og troværdig feedback på dine beslutninger — og om der er en måde, du kan tilføje en god feedback-cyklus.


  1. Ja, estimering kan vi skrive meget mere om engang...